Čtení č. 17 aneb mohlo by Vás zajímat

5. února 2013

Z rodinných důvodů jsme měli delší pauzu v příspěvcích, a tak uvedu i to, co jsem měla v plánu koncem roku.

Úroda jablek v roce 2012
Podle paní farmářky byla v loňském roce velmi dobrá úroda jablek. A my to jen potvrzujeme. Na chalupě jsme z jednoho staršího stromu sklidili téměř 25 zelinářských beden jablek. Za posledních 6 let jsme takovou úrodu nezaznamenali. Ne všechna jablka byla krásná, tak jsme jich téměř polovinu poslali sousedovic králíkům :-)
Také naše 4 roky stará jablůňka, odr. Bohemia, měla poprvé jablka, a hned 10.
Doma byl schválen můj návrh, že napříště pořídíme lis a budeme si naše jablka moštovat.


Potravinová alergie
Kdysi mi paní doktorka na alergologii po vyšetření řekla, že teoreticky se dá alergie "vyléčit", pokud s alergenem nepřijdu po dobu cca 10-ti let do kontaktu.
A tak se stalo. Podařilo se mi zbavit se potravinové alergie. Od necelých 18-ti let jsem nemohla jíst žampiony. Několik roků mi trvalo než jsem dokázala předvídat a důsledně zjišťovat použité suroviny v jídlech ve stravovacích zařízeních. K dlouhodobé izolaci tohoto alergenu mi určitě pomohlo, že jsem doma na MD a vím, co dávám do jídla. Samozřejmě mám strach, že by se mi tato alergie mohla vrátit, ale jednou za čas si žampiony s chutí dám.

Niva Dolní Přím
Kdo máte rádi nivu, vězte, že nejlepší niva je z Dolního Přímu. Pokud nedáte dopustit na Madetu, zkuste někdy ochutnat tuto. Nedávno jsem zjistila, že nivu z Dolního Přímu mají v nabídce v rozvozovém autě "Čerstvá vajíčka a žampiony". Naposledy Pavel od nich přinesl jinou, takže je potřeba se ptát.

Kváskové knedlíky
Vyzkoušela jsem kváskové knedlíky podle receptu Kláry, z webu Co nového na kopci. Celkově se knedlíky povedly, i když jsem musela improvizovat. Nevím proč, ale těsto jsem měla stále dost řídké. Už se mi nechtěla přidávat další mouka, tak jsem si vzpoměla na hrnečkové knedlíky, které jsem mimochodem nikdy nedělala. ...už podle fotky je to zřejmé, moc jsem je naplnila :-)
Kváskové knedlíky nebyly špatné, ale už je asi dělat nebudeme. Na nás jsou dost kyselé. ....možná jsem měla dost kyselý kvásek. Nicméně, umím si představit, že kdyby byla nějaká nouze či potřeba, naučili bychom se je jíst také.


Kváskový chléb
Poprvé jsem se rozhodla, dát těsto do formy. Navíc jsem chleba zadělala z větší části pšeničnou moukou, konkrétně pšeničnou celozrnnou jemně mletou, pšeničnou chlebovou a obyčejnou hladkou. Žitné mouky bylo cca 35 %, zbytek pšeničná.
Od konce loňského roku se mi podařilo v pečení chleba zdokonalit se, a těsto nechávám kynout jen při pokojové teplotě a přes noc, což je úspora energie a pro mě značná úleva :-) A největší pochvalou je, že starší syn si vždy žádá, že chce maminčin chleba :-)


Tip na dětskou knihu
Pod stromečkem našly naše děti knihu Jak se žije na statku. Knížka je moc hezky a věrně ilustrovaná, a texty obsahují pár základních informací o zvířatech a životu na statku. Kniha byla koupena v obchodě Levné knihy.


Výroba dárku
Pod stromečkem našel starší syn Martin ještě tuto tašku. Podle něj je moc velká, a tak maminka čeká, až do ní doroste :-) ....popř. musí vyrobit ještě jednu menší.
Výroba je velmi jednoduchá, stačí kousek látky, v papírnictví pár barev filcu a nějaké ty nítě....a také šicí stroj s programem entl, a čas :-)

2 komentářů:

Unknown 11. února 2013 v 9:10  

Nivu Dolní Přím určitě ráda vyzkouším, pokud na ni někde narazím. Ale to rozvozové autíčko nepotkávám, nevím, kudy jezdí a kdy.
Kváskový chléb vypadá úžasně! Naladila jste mě zkusit zase domácí pečení chleba ;-) Snad najdu někdy čas.
A taška pro Martínka je moc pěkná :-) Bohužel nic pro mě, jsem na ruční práce úúúplně levá :-D

Anonymní,  1. února 2016 v 19:41  

Dobrý den, nakyslost kváskového pečiva a knedlíků odstraníte přidáním třetiny kávové lžičky jedlé sody do mouky,tak na 1/2 kg mouky toto množství. Není to můj nápad, vyčetla jsem to někde v receptech a opravdu to funguje, mám vyzkoušno s chlebem, knedlíky i bagetou z kvásku.

Okomentovat

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP